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RPSC 1st Grade Sanskrit Syllabus in Hindi- Class 12th Level

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RPSC 1st Grade Sanskrit Syllabus in Hindi- Graduation Level

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RPSC 1st Grade Sanskrit Syllabus in Hindi- Post Graduation Level

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RPSC 1st Grade Sanskrit Syllabus in Hindi- Educational Psychology

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Importance of Psychology in Teaching-Learning :
1. Learner,
2. Teacher,
3. Teaching-learning process,
4. School effectiveness
शिक्षण-अधिगम में मनोविज्ञान का महत्व :
1.सीखने वाला,
2. शिक्षक,
3.शिक्षण-सीखने की प्रक्रिया,
4. स्कूल प्रभावशीलता।
Development of Learner
Cognitive, Physical, Social, Emotional and Moral development patterns
and characteristics among adolescent learner
शिक्षार्थी का विकास –
संज्ञानात्मक, शारीरिक, सामाजिक, भावनात्मक और नैतिक विकास पैटर्न
और किशोर शिक्षार्थी के बीच विशेषताएँ।
Teaching – Learning :
1. Concept, Behavioural, Cognitive and constructivist principles of learning
and its implication for senior secondary students.
2. Learning characteristics of adolescent and its implication for teaching.
अध्यापन – सीखना :
1. सीखने की अवधारणा, व्यवहारिक, संज्ञानात्मक और रचनावादी सिद्धांत
और वरिष्ठ माध्यमिक छात्रों के लिए इसके निहितार्थ।
2. किशोरों की सीखने की विशेषताएं और शिक्षण के लिए इसके निहितार्थ।
Managing Adolescent Learner :
1. Concept of mental health and adjustment problems.
2. Emotional Intelligence and its implication for mental health of
adolescent.
3. Use of guidance techniques for nurturing mental health of adolescent.
किशोर शिक्षार्थी का प्रबंधन:
1. मानसिक स्वास्थ्य और समायोजन समस्याओं की अवधारणा।
2. भावनात्मक बुद्धिमत्ता और मानसिक स्वास्थ्य के लिए इसका निहितार्थ
किशोर।
3. किशोरों के मानसिक स्वास्थ्य के पोषण के लिए मार्गदर्शन तकनीकों का उपयोग।
Instructional Strategies for Adolescent Learner :
1. Communication skills and its use.
2. Preparation and use of teaching-learning material during teaching.
3. Different teaching approaches:
Teaching models- Advance organizer, Scientific enquiry, Information,
processing, cooperative learning.
4. Constructivist principles based Teaching.
किशोर शिक्षार्थी के लिए निर्देशात्मक रणनीतियाँ:
1. संचार कौशल और इसका उपयोग।
2. शिक्षण के दौरान शिक्षण-अधिगम सामग्री तैयार करना और उसका उपयोग करना।
3. विभिन्न शिक्षण दृष्टिकोण:
शिक्षण मॉडल- अग्रिम आयोजक, वैज्ञानिक जांच, सूचना,
प्रसंस्करण, सहकारी शिक्षा।
4. रचनावादी सिद्धांत आधारित शिक्षण।
ICT Pedagogy Integration :
1. Concept of ICT.
2. Concept of hardware and software.
3. System approach to instruction.
4. Computer assisted learning.
5. Computer aided instruction.
6. Factors facilitating ICT pedagogy integration.
आईसीटी शिक्षाशास्त्र एकीकरण:
1.आईसीटी की अवधारणा।
2.हार्डवेयर और सॉफ्टवेयर की अवधारणा।
3. निर्देश के लिए सिस्टम दृष्टिकोण।
4. कंप्यूटर असिस्टेड लर्निंग।
5. कंप्यूटर सहायता प्राप्त निर्देश।
6.आईसीटी शिक्षाशास्त्र एकीकरण को सुगम बनाने वाले कारक।

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